maandag 6 februari 2012

Eindelijk weer eens een pop!

De afgelopen tijd heb ik vooral jaartafelachtige figuren gemaakt. Ongeveer een jaar geleden was ik begonnen aan een lijs. Maar door allerlei andere plannen kwam ze maar niet af. Ik heb haar nu eindelijk afgemaakt:


Het is mijn eerste pop met een gehaakt pruikje. Ik krijg er niet zulke hele lange pluisjes aan als ik bij andere poppenmaaksters wel zie. Heeft iemand een tip? Ik ben al maar zo bang dat als ik maar blijf door borstelen dat er geen haartje meer op blijft zitten.
Ik hink wat het patroon betreft tussen het boekje van Joke Geers, de Zweedse lijs, en de lijs die Ineke Gray maakt. Ook hier ben ik nog wat dwalende. Er zullen nog wat lijzen moeten volgen waarschijnlijk.
En dan hebben we natuurlijk nog de kleertjes. Ja, dat is ook een punt...vind ik best moeilijk...Oefenen, oefenen en nog eens oefenen!
Maar eerst ben ik weer aan een paar andere dingen begonnen. Dus het arme kind moet nog even bloot door het leven... Maar het komt goed hoor!

14 opmerkingen:

  1. Wat een schatje. Met de haartjes probeer ik ook van alles uit. Gelukkig zit ze in een handdoek gewinkeld dan heeft ze toch iets warms om.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Uiteindelijk gaat het om dat lieve snoetje en dat heerlijke natuurlijke lijfje gemaakt met liefde, dan zijn die kleertjes maar een kleine bijkomstigheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zal ik verklappen?
    Het pruikje haak je met lusjes tussendoor, ook wel lussensteek genoemd. Dit kan alleen met mohair omdat dat fijn garen is (anders krijg je een schapenbolletje).

    Niet verder vertellen ok? ;-)

    Groetjes,
    Grietje

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ziet je pop er lief uit!!
    Ik heb er alle vertrouwen in dat ze mooie kleertjes zal krijgen. Je maakt altijd zulke mooie dingen!

    P.S.: Wat is een Zweedse lijs?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ze heeft idd een lief gezichtje. Ben zelf momenteel ook bezig met twee poppen voor de BSO. Een jongetje en een meisje. Voor het jongetje heb ik een pruikje gehaakt van mohair en idd geborsteld. Haren zijn idd wat kort en ook ik durf niet goed te lang door te borstelen. Maar ik zet er nu ook extra haren in en vindt het kapsel dan eigenlijk nog veel leuker worden voor dit jongetje. Voor het meisje wil ik het toch graag anders (dankjewel Grietje voor de tip).

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een lief koppie! Ze ziet er prachtig uit! Lieve groetjes, Barbara (Sorry, ik heb geen nieuwe tips voor de haren ...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. wat een lief snoetje...dat neusje!! Ik kan je geen tip geven helaas. Groetjes, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Margo:
    Bij een Zweedse lijs naai je de armen aan het hoofd vast. Vervolgens naai je de romp, met daaraan de benen met de jij-en-ik-steek om de armen en de nek vast.

    Grietje:
    Je bent wel een grapjas! "Niet verder vertellen".
    Bedankt voor je geheimpje. Ik heb toch nog een vraagje: Als je lusjes haakt kan je dan wel zo heftig borstelen, als nodig is?

    Groetjes Severine

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt idd ook aan het mohair. Als je mohair hebt met lange haartjes...is het absoluut niet nodig om dan nog eens heftig te borstelen.
      Ik gebruik gewoon een babyborsteltje (van echt haar) om het haar dan in model te krijgen.

      Verwijderen
  9. Wat ziet je pop er lief uit, al wil ze zich volgens mij nog niet helemaal laten zien:-)
    Ik haak ook altijd de pruikjes, en tijdens het haken (bij bijna elke steek) trek ik eerst de haartjes los van de draad (zodat je ze niet mee haakt) Lastig uit te leggen hoor. Ik gebruik een houten borsteltje van de Etos met 50% hair en 50% nylon (4,95) Met dit borsteltje kan je echt goed uitkammen. Er komt tijdens het borstelen de eerste keer best wat pluis en haar uit, maar er blijft echt genoeg over op het hoofdje. En gebruik goede mohair die langharig is. Kamrin van kamrinspoppen in Oegstgeest verkoopt veel verschillende kleuren. Je kan het zo bestellen. Hopelijk heb ik je een beetje geholpen.
    Groetjes, Ieke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. O ja, nog even......bij de meeste poppen steek ik er geen eens extra haartjes in. Ik kan het makkelijk in staartjes doen, of er kleine vlechtjes in maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een prachtige pop! De laatste die ik gemaakt heb, had een gebreid pruikje. De staartjes heb ik toen apart opgenaaid, meen ik... Dit is echt een geweldige pop!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Kamrin's poppenatelier verkoopt geschikte borstels voor het borstelen van gehaakte pruikjes.

    BeantwoordenVerwijderen

Ik vind het leuk als je hier reageert!